آلمان صنعتی ترین کشور قاره اروپا است و در قلب این قاره قرار دارد. در سال های اخیر دانشجویان زیادی تحصیل رایگان در آلمان را انتخاب نموده اند.

مراکز تحصیلی در آلمان:

در آلمان حدود 300 دانشگاه و به همین تعداد دانشکده های فنی ، مدارس عالی تخصصی و آکادمی های هنر وجود دارد.
دانشگاه ها به چند دسته تقسیم می شوند:

1.      موسسه آموزش عالی فنی با تاکید بیشتر بر فعالیت علمی(fachhochschule)

2.      دانشگاه با تاکید بیشتر بر علوم نظری (Universitaet)

3.      دانشکده یا آکادمی موزیک و هنر (Musik und Kunsthochschule)

4.      دانشکده تربیت بدنی (Sporthochschule)

کارشناسی در کشور آلمان :

تحصیل در این مقطع دوره ای 4 ساله را شامل می شود. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های آلمان متقاضی باید دارای مدرک حداقل دیپلم و پیش دانشگاهی باشد. علاوه بر آن فرد باید قبولی آزمون سراسری (روزانه یا شبانه) را در مقطع کارشناسی و در رشته ای مرتبط با رشته مورد نظر خود کسب نماید. چنین فردی باید ابتدا یک دوره یک ساله کالج را در کشور آلمان بگذراند تا بدین ترتیب اجازه ورود بهدانشگاه های آلمان را کسب نماید.

دوره کالج برای آن است که شما دیپلمی معادل یک شخص آلمانی دریافت نمایید. تقریبا می توان گفت هیچ دانشگاهی در آلمان وجود ندارد که این دوره را به زبان انگلیسی ارائه نماید. پس فرد برای آنکه واجد شرایط ادامه تحصیل در کالج شود باید مدرکی ارائه دهد که توانایی او را در زبان آلمانی به اثبات برساند.

در حال حاضر کالج ها از افراد متقاضی تحصیل مدرک B1 آلمانی را تقاضا می کنند. پس اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی در کشور آلمان ادامه تحصیل دهید باید ابتدا برای بدست آوردن مدرک B1 در زبان آلمانی برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. بعد از گذراندن کالج فرد باید در آزمون Feststellungsprüfung شرکت نماید و بر اساس نمرات دیپلم , پیش دانشگاهی, دوره کالج و انتخاب رشته خود فرد, میتواند وارد دانشگاه شود. امکان کار در دوره کالج فقط در تعطیلات میان ترم برای افراد وجود دارد. پس فرد باید توانایی تامین خود بدون نیاز به کار دانشجویی را داشته باشد تا در کشور آلمان دچار مشکل نگردد.

کارشناسی ارشد در کشور آلمان :

این مقطع بعد از اتمام مقطع کارشناسی می باشد که بسته به توانایی علمی اشخاص ۲ تا ۴ ترم طول خواهد کشید . که برای پذیرش در این مقطع باید مقطع کارشناسی به پایان رسیده باشد. دانشجو در این مقطع اجازه ۲۴ساعت کار پارت تایم را در زمان تحصیل دارد . برای اخذ پذیرش می بایست همانند سایر مقاطع مدرک زبان آلمانی b1  را فرد در دست داشته باشید .

دکتری در کشور آلمان :

این مقطع بین ۲ تا ۵ سال طول می کشد که در طول دوره همانند سیستم ایران باید بر روی پروژه تحصیلی کار شود   از ملزومات پذیرش در این واحد علاوه بر تأیید مدارک تحصیلی خود و دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و مدرک زبان آلمانی باید یک استاد راهنما و یا سوپروایزر اخذ نمایید ونسبت به پذیرش اقدامات اولیه را انجام دهید .