دربارهی کشور نروژ :

 

نروژ کشوری زیبا و ثروتمند است و در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی قرار دارد.

کشور نروژ سومین کشوری است که به عنوان ثروتمندترین کشورهای جهان معرفی شده است.

واحد پول نروژ، کرون نام دارد. هزینۀ زندگی در این کشور بالاست. هزینه‌ها در نروژ می‌تواند برای کسانی که برای اولین‌ بار به آنجا می‌روند، حیرت‌انگیز باشد. اما دستمزد مناسب نیروی انسانی، این هزینه‌ها تقریباً با سطح درآمد افراد هماهنگی دارد.

کشور پادشاهی‌ نروژ در نیمکره شمالی و نیمکره شرقی‌ قرار دارد و جزو کشورهای اروپای‌ شمالی‌ و اسکاندیناوی‌ محسوب‌ می‌شود. این‌ کشور، بین  ۵۸ و ۷۵ درجة‌ عرض‌ شمالی‌ و ۴  و ۳۱ درجة‌ طول‌ شرقی‌ واقع‌ شده‌ است‌.

پادشاهی نروژ کشوری است واقع در اروپای شمالی. پایتخت آن اسلو می‌باشد. جمعیت این کشور ۵ میلیون نفر و واحد پول آن کرون نروژ است.

کشور نروژ در غرب شبه‌جزیرهی اسکاندیناوی، غرب سوئد واقع شده و در سمت جنوب آن دریای شمال و در سمت غرب آن دریای نروژ قرار دارد. واژه نروژ به معنای «مسیر شمالی» است.

تحصیل  در مقطع لیسانس در نروژ:

تحصیل در مقطع لیسانس در نروژ به زبان نروژی صورت می پذیرد ، متقاضی پس از ورود به کشور نروژ به فراگیری زبان نروژی می پردازد و پس از یک سال تحصیل در زبان نروژی میتواند شروع به تحصیل در رشته دانشگاهی خود نماید ، از شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی نروژ آنست که دانشجو در ایران در دانشگاههای دولتی و یا آزاد قبولی داشته باشد و حداقل به میزان سی واحد درس پاس نموده باشند ، و فقط در رشتۀ خود شخص و یا رشته های مرتبط با رشتۀ تحصیلی وی میتوان پذیرش را از دانشگاه اخذ نمود ، اما نکته قابل توجه آنست که جهت رشته های مرتبط با علوم پزشکی نمیتوان از دانشگاهها پذیرش اخذ نمود در صورتی که شما متقاضی گرامی علاقمند به تحصیل در کشور نروژ در مقطع کارشناسی می باشید، باید این را بدانید که اکثر رشته های این مقطع در دانشگاه های نروژ به زبان نروژی می باشد. برای تحصیل در مقطع لیسانس در کشور نروژ برای دانشجویان ایرانی این امکان وجود دارد که بتوانند در اکثریت رشته های تحصیلی مانند هنر ، روانشناسی ، داروسازی ، مدیریت ، بازیگری ، زیست شناسی ، MBA ، رشته های مهندسی مانند مکانیک ، برق و مهندسی پزشکی و … مشغول به تحصیل شوند بنابراین این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم می سازد تا بتوانند در رشته دلخواه به تحصیل بپردازند ، البته در برخی از رشته ها در مقطع لیسانس امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد ، دانشجویان در مقطع لیسانس اجازه ۱۰ ساعت کار به صورت پارت تایم در هفته را دارند که با این ۱۰ ساعت کار میتوانند بخشی از هزینه های زندگی خود را ساپورت نمایند ، البته افرادی میتوانند زودتر به کار برسند که علاوه بر مسلط بودن به زبان انگلیسی به زبان نروژی نیز تسلط کامل داشته باشند، امکان اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس خیلی پایین است اما اگر اشخاص از رزومه قوی برخوردار باشند می توانند شانس خود را برای اخذ بورسیه بالا ببرند ، تحصیل در کشور نروژ در مقطع لیسانس به طور متوسط ۳ سال زمان می برد ، برای تحصیل در مقطع لیسانس در نروژ شما متقاضی گرامی باید دارای مدرک دیپلم ۱۲ ساله و همین طور حداقل یک سال تحصیلات دانشگاهی (یا گذراندن ۳۰ واحد درسی) داشته باشید یا اگر دیپلم ۱۱ ساله داشته باشید باید حتما حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی یا مدرک فوق دیپلم داشته باشید و دارا بودن مدرک زبان IELTS با نمره ۶ آکادمیک یا TOEFL500 باشید .این مقاله متعلق به موسسه حقوقی ملکپور می باشد.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در نروژ :

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های نروژ به زبان نروژی ارائه می شوند البته باید این را در نظر داشت که اکثریت رشته های فوق لیسانس به زبان انگلیسی خواهد بود ، اما دانشجویان کشورهای دیگر می بایست در ابتدا دوره زبان نروژی را که تا یک سال طول می کشد، بگذرانند ، تحصیل در مقطع فوق لیسانس در نروژ غالبآ به زبان انگلیسی صورت می پذیرد ، و رشته انتخابی مقطع فوق لیسانس در دانشگاههای نروژ میبایست حتمآ یا رشتۀ دوره لیسانس باشد و یا مرتبط با رشته لیسانس باشد و حداقل تعداد شصت واحد از دوره لیسانس وی با رشته انتخابی وی مرتبط باشد ، از مهمترین شرایط برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در نروژ داشتن مدرک IELTS آکادمیک با نمرۀ ۶٫۵ می باشد . جهت تحصیل در نروژ به طور قانونی شرط معدل وجود ندارد ، لیکن تجربه چندین ساله ما این موضوع را اثبات کرده که متقاضیانی که معدل بالای شانزده دارند از شانس بسیار بالاتری جهت اخذ پذیرش و ویزای نروژ برخوردار هستند . دانشجو در حین تحصیل در مقطع فوق لیسانس در نروژ اجازۀ بیست ساعت کار در هفته را خواهد داشت . تحصیل در دوره فوق لیسانس در نروژ حدود دو سال به طول می انجامد و تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد در نروژ رایگان می باشد البته شما متقاضیان گرامی باید در نظر بگیرید که رایگان بودن تحصیل در نروژ بدین معنا نیست که تحصیلات شما در کشور نروژ ارزان و کاملا رایگان محسوب می شود بلکه کشور نروژ در حال حاضر یکی از گرانترین کشورهای اروپایی محسوب میگردد

تحصیل در مقطع دکترا در نروژ

تحصیل در مقطع دکترا در نروژ همانند کشورهای اروپایی دیگر به گونه ای شغل محسوب می گردد ، به طوری که دانشجوی دورۀ دکترا در حین تحصیل می تواند حقوق نیز دریافت کند که دریافت حقوق میتوتند از مهمترین مزایای تحصیل در مقطع دکترا باشد و همچنین تحصیل در دوره دکترا در نروژ رایگان می باشد ، طول تحصیل در دوره دکترا در نروژ چهار تا پنج سال میباشد که شما بعد از پایان تحصیلات خود می توانید درخواست اقامت دائم نمایید .
به صورت کلی کشور نروژ برای اشخاصی که مایل به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی بدون صرف هزینه زیاد را دارند، گزینه ی مناسبی برای اقامت در کشور های اروپایی می باشد.

در ذیل فهرست دانشگاه های معتبر کشور نروژ آمده است :
فهرست دانشگاه های نروژ
دانشگاه نروژی علوم زندگی (UMB)
دانشگاه نروژی علم و صنعت( NTNU)
دانشگاه نروژی آدر ( UiA)
دانشگاه نروژی برگن( UiB)
دانشگاه نروژی اسلو ( UiO)
دانشگاه نروژی استاوانگر(UiS) و دانشگاه ترومسو(UiT)
نهاد های دانشگاهی تخصصی(Specialised university institutions)
مدرسه نروژی مدیریت (BI)
مدرسه نروژی الهیات(MF)
آکادمی نروژی موسیقی(NMH)
دانشکده نروژی علوم ورزشی(NIH)
مدرسه نروژی علوم دامپزشکی
دانشکده معماری و طراحی اسلو(AHO)
موسسه بین المللی هنر
آکادمی بین المللی هنر برگن(KHiB)
آکامی بین المللی هنر اسلو ( KHiO)
کالج های دانشگاهی منطقه ای
کالج دانشگاهی برگن
کالج دانشگاهی بودو
کالج دانشگاهی اسلو
کالج دانشگاهی آکرشوز
کالج دانشگاهی یوویک
کالج دانشگاهی بوسکرود
کالج دانشگاهی فیننمارک
کالج دانشگاهی هارستد
کالج دانشگاهی هدمارک
کالج دانشگاهی ناروویک
کالج دانشگاهی سامی ها
کالج دانشگاهی ولدا
کالج نروژی پلیس(NPUC)
کالج دانشگاهی تلمارک
کالج های خصوصی با مجوز رسمی و سازمانی
دانشکده نروژی فناوری اطلاعات ( NITH)
آکادمیک معلمی (NLA)
کالج کوئین مود
کالج های خصوصی با برنامه های معتبر و دوره ای
دانشکده نروژی رقص ( DNBH)
مدرسه معماری برگن.