رومانی (به رومانیایی România) کشوری است در جنوب شرقی اروپا. پایتخت آن بخارست است. رومانی از غرب با مجارستان و صربستان، از شمال شرقی و شرق با مولداوی و اوکراین و از جنوب با بلغارستان همسایه است

زبان رسمی این کشور زبان رومانیایی و واحد پول آن لئو رومانی است. اکثریت مردم رومانی مسیحی هستند که حدود ۸۷ درصد از شاخه ارتدکس تعلق دارند.

اولین چیزی که در نگاه اول نظر شما را در رومانی جلب خواهد کرد خانه های با سقف شیب دار به سبک شمال ایران و همچنین پرچم های فراوان رومانی و اتحادیه اروپا در سرتاسر شهرها و روستاهاست به طوری که خیال خواهید کرد وارد جشنواره و یا یک روز ملی رومانی شده اید.

آب و هوای رومانی تقریبا شبیه به شمال شرقی ایالت متحده است، و ۴ فصل مجزا هم دارد. بهار در این کشور صبحها و شب‌های خنکی دارد و روزهای گرم. تابستان رومانی کاملا گرم است. گرمترین مناطق این کشور زمینهای پست در مناطق جنوبی و غربی رومانی است که درجه حرارت در جولای و آگوست به ۱۰۰ فارنهایت نیز می‌رسد. اما همیشه هوا در ارتفاعات خنک‌تر است. پاییز رومانی خشک و خنک است و زمستانهایش می‌تواند بسیار سرد باشد خصوصا در کوهها. بارش برف نیز در دسامبر تا اواسط مارچ دیده می‌شود. گرمترین ماه جولای و سردترین آنها ژانویه است. اما قابل ذکر است که آب و هوای مناطق مختلف رومانی متفاوت است. گفته می‌شود بهترین زمان برای سفر به این کشور زیبا بین ماههای مارچ و اکتبر است.

بیشتر اتاق‌های هاستل‌ها برای یک شب اقامت در حدود ۳۰ تا ۵۰ لئو دریافت می‌کنند، و اتاق‌های خصوصی دونفره در حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار. اما هزینه یک شب اقامت دریک هتل ارزان دو ستاره برای اتاق یک نفره یا دونفره در حدود ۱۵۰ لئو رومانی است.

غذا در رومانی بسیار ارزان است، و بیشتر وعده‌های غذایی کوچک در حدود ۲۰ لئو هزینه دارد. در شهرهای توریستی و مهم مانند براشوو(brasov ) یا سیگیشوآرا (sighisoara ) وعده‌های غذایی به همراه نوشیدنی کمی گران‌تر است و چیزی در حدود ۱۰۰ لئو می‌شود. هزینه‌ی خرید خواروبار برای یک هفته ۱۶۰ لئو است.

هزینه بلیط تک سفره اتوبوس‌ها و قطارها در حدود ۴ لئو است. نرخ بلیط‌ اتوبوس‌ها و قطارهای میان‌شهری از ۴۰ لئو برای یک بلیط درجه دو شروع می‌شود و قیمت آن بیشتر از ۸۰ لئو نخواهد بود.

قیمت بازید از اکثر موزه‌ها و جاذبه‌های مختلف این کشور زیبا بیشتر از ۲۰ تا ۴۰ لئو نخواهد بود.